Latauspisteiden tunnelatauksen purkaminen

26.3.2024
Sandro Botticelli - Map of Hell
Sandro Botticelli – Map of Hell

Olen nyt lähes yhdeksän kuukautta autoillut pelkästään sähkövoimalla. Kokemukset ovat pääsääntöisesti olleet positiivisia, mutta se, missä pienen insinöörin muutoinkin kehno kasetti tahtoo aina hajota, on latauspiste. Kaikki, jotka ovat sähköautolla yhtään pidempään ajaneet, tunnistanevat seuraavat helvetin alimman piirin tasolta löytyvät ongelmat, joilla meitä piinataan.

”Rekisteröidy sovellukseen”, ”Yhteysvirhe sovelluksessa” , ”Laitevirhe” (lukien sovelluksessa) sekä tietenkin vain se yleinen ”Eipä toimi”. Useimmiten nämä toimimattomuudet liittyvät juuri sovelluksiin, joita latauslaitteet vaativat toimiakseen. Usein sovellus on äärimmäisen heikosti toimiva ja spesifisti vain juuri siihen ainoaan tolppaan koko maassa toimiva. Lopputulemana on siis se, että puhelimessasi on asennettuna muutaman kuukauden päästä useita eri sovelluksia, jotka ovat vaatineet syöttämään vähintään sen mikkihiiri@gmail sähköpostiosoitteen tai jotain muuta tietoa. Sitten vain toivotaan, että sovellusten tiedonlouhinta rajoittuu pelkästään latauspisteiden käyttöön ja että kaikki muut tiedot on suojattu niin raskaasti, että se syöttämäsi maksukortti tietoineen ei vaarannu hetimmiten.

Olenkin jo LinkedInissä kerran julkaissut kiitosta Serlachius museoille, koska heidän ratkaisunsa kiinteistönomistajana on oiva. Kohteella on latauspisteet, joissa pystyy maksamaan täysin rekisteröitymättä, näyttämällä ainoastaan lukijaan maksukorttia. Johto kiinni ja homma rokkaa. Miksi tämä ei ole EU-direktiivillä määritelty ainoaksi hyväksytyksi menetelmäksi?

Myönnettäköön, että pari kaupallista toimijaa (SOK ja Kesko) ovat omissa sovelluksissaan onnistuneet kohtuullisesti, mutta molemmat kompuroivat hieman. Osin latausverkkoon ei voi luottaa, eli jos näet tutun taukopaikan tunnukset, se ei takaa edes peruslaturia pihassa. Osin taas se hieno sovellustausta menee hukkaan, kun joidenkin taukopaikkojen pihoihin onkin asennettu jonkin aivan muun toimijan laturi, joka taas vaatii uutta sovellusta.

Jos siis omistat vaikka sen yhdenkin kiinteistön ja haluat varustaa sen yleiseen käyttöön tarkoitetulla sähköauton latauspisteellä, niin ensinnäkin, kiitos. Mutta kun ryhdyt tekemään päätöstä laitteesta, huolehdi, että se on käytettävä. Hanki käyttökokemuksia; ovatko käyttäjät kokeneet laitteet toimintavarmoiksi ja helpoiksi. Varmista miten maksu tapahtuu; onko asennettava jokin sovellus, joka vaatii herraties mitä tietoja käyttäjästä ja toimii vain kuun ollessa zeniitissään heinäkuussa pakkassäällä. Ja vielä: kuka laitetta huoltaa. Ei se helppo käytettävyys lämmitä, jos latauslaite on toimimattomana jostain oikeasta, mekaanisesta syystä johtuen.

Näillä huomioilla tuotat lisäarvoa itsellesi, kiinteistöllesi ja käyttäjillesi.

Jos haluat lisätietoa, ota rohkeasti yhteyttä. Järjestetään asiat yhdessä.

Brado Oy

Postiosoite

Laukaantie 4

40320 Jyväskylä

 

Toimisto

050 356 9452

toimisto@brado.fi
Toimistoajat arkisin 08:00 – 13:00

 

Y-tunnus 2728306-3

Keski-Suomi

Savo

Karjala

Pirkanmaa

Uusimaa

Copyright © 2024 Brado Oy
Lähetä yhteydenottopyyntö